4. jul. 2014

Interview med Nikolaj Nørlund

nørlund sølvgade 30
Billede taget fra Nørlunds hjemmeside - bloggeren glemte at bede om lov til at knipse

 Torsdag forsøgte jeg at få arbejdskasketten til at sidde rigtig stramt om hovedet. Det var ikke ubetinget nemt. Det er sgu hårdt for den lille krop at rense systemet for vodka og fadøl hver eneste dag. Så pausen fra alkohol var tiltrængt og det meste af mit tilbageværende overskud sparede jeg på for dagens vigtige begivenheds skyld, nemlig et interview med Nikolaj Nørlund, som skal spille i morgen lørdag på Arena, som et af de få dansksprogede acts. Jeg mødte ham til en lille snak om festivalliv og koncerten i vente.

Hvordan er dit forhold til Roskilde Festival?
Åh, jamen jeg har været her siden jeg var 15 år gammel. Dengang kom jeg med min storebror, men jeg så ham nærmest ikke, så jeg rendte bare rundt alene og høre koncerter. Så har jeg jo spillet mange gange selv. På et tidspunkt 3 år i træk. Min debut var lige efter Danmark havde vundet EM i fodbold, der var der en høj stemning og jeg var rystende nervøs.

Har du nogle særligt mindeværdige koncertoplevelser fra festivalen?  
Jeg var 50 m fra Carlos Santana dengang som 15årig, det var stort! Jeg var lige begyndt at spille guitar selv. En anden vild oplevelse var med Tricky. Hans lyd var helt speciel og han stod sådan og og svingede hovedet fra side til side for at skabe den der transcenderende lyd. Jeg tænkte; om lidt bliver han syg. Neil Young; det var så skarpt og Orange har aldrig haft så god lyd. Det var sådan en rigtig vindstille sommeraften. Galaxie 500 i 90 står også frem.

Du har på nogle albums taget et meget personligt fortællende udgangspunkt i dine tekster. På Det Naturlige virker du til at tage en mere objektiv betragters rolle. Hvad har inspireret dig?
Albummet er lavet blandt andre sammen med Martin de Thurah (bl.a film- og musikvideoinstruktør), og det er blevet til ud fra skitser og idéer om hvad numrene skulle handle om. Vi lavede sådan nogle moodboards og så var det ligesom strøtanker der udviklede sig. Nogle sange er også skrevet af andre. Det er første gang jeg har arbejdet på den måde og det var meget interessant.

Du skriver jo meget prosaisk. Har du nogensinde overvejet at udgive noget i bogform?
Jeg betragter meget sangene som små noveller faktisk. Sange har også på mange måder novellers karakteristika. Det er ligesom et billede der åbnes op for og lukkes i igen lige så abrupt. Det er da en drøm at udgive noget i bogform en dag, hvor jeg finder tiden til det.

Du har fået lov til at spille ekstraordinært længe på lørdag. Hvilken slags koncert kan vi forvente?
Det bliver forskellige opsætninger. Det har været meget vigtigt med dynamik, vi skal op i det store og ned i det små og man skal også føle, at man får noget man ikke vidste man gerne ville have. Der er forskellige gæster med men de er inkorporeret på en naturlig måde og kommer måske med flere gange undervejs i forskellige funktioner. Det skal være en kollektiv fornemmelse men selvfølgelig stadig en Nørlund oplevelse.

Hvilken oplevelse håber du at give publikum under dine koncerter?
Jeg håber, de oplever en unik koncert både i Roskilde og Nørlund sammenhæng.

Hvad skal du selv ud og høre?
Fx Lykke Li, Interpol hvis jeg ikke er for træt og Klumben og Raske Penge.


Lørdag kl. 13 spiller Nikolaj Nørlund på Arena og jeg glæder mig meget til en på alle måder kunstnerisk oplevelse.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar