5. apr. 2014

Cults - en art kærlighedshistorie


  



Jeg havde ikke det store vidensgrundlag om new yorker bandet Cults, da jeg gik til deres koncert i Lille Vega i gÃ¥r aftes. Min veninde havde faktisk bare solgt det pÃ¥, at de var et sødt kærestepar. Jeg trængte til at opleve noget ukendt og overbevisende og heldigvis fik jeg opfyldt det behov med det efter sigende nu forhenværende kærestepar (ikke efter aftenen i gÃ¥r i øvrigt). Lille Vegas scene var puttet godt under en blød dyne af rødt lys og bagtæppet bestod af fjernsynsskærme med støj pÃ¥, som ret passende gav mig en fornemmelse af at være med i filmen Requiem for a Dream. Som den eneste oplyste stod sangerinde Madeline Follin i en rød spot og lignede lidt en genert skolepige, der helst ikke ville sige noget og pillede nervøst ved sit lange hÃ¥r. Publikum var ellers helt med Cults fra første strofe og den perfekt fyldte sal emmede af begejstret kærlighed til bandet. Faktisk var det næsten som om bandet syntes at fÃ¥ for meget publikumsopmærksom. "You guys are the best clappers we ever had" sagde Madelines mandlige modstykke Brian Oblivion efter et par numre og sÃ¥ bad han os være stille, sÃ¥ deres guitarist kunne koncentrere sig om en svær intro pÃ¥ næste nummer. Folk shyssede straks pÃ¥ hinanden men mange havde alligevel svært ved at styre begejstringen og spontane wuhu og klap mÃ¥tte tysses diktatorisk ned rundt om i salen. Cults bevæger sig musikalsk et svært charmerende sted mellem tidlig 60'er agtig doo-wop bubblegum pop, dark disco og en snert punket støj. Hverken Madeline eller Brian er de store sangere i min optik, men de har en uomgÃ¥elig charme i deres tilgang til let naiv poprock med melankolske introverte teenage undertoner. Hun har masser af rumklang pÃ¥ sin lette lyse vokal, vugger koket og virker lidt utilpas i rampelyset, han har mere underspillet rock n' roll attitude, slingrer rundt med skiftevis guitar og keyboard og sætter sig indimellem pÃ¥ gulvet og spiller. Under ekstranumrene gÃ¥r det op for mig at de stÃ¥r bag nummeret Know What I Mean, som jeg indtil nu kun har hørt i en eller anden reklame og som er en fantastisk fin ballade. Et deltagende og begejstret publikum betaler sig som sædvanligt og bÃ¥de Madeline og Brian takker tydeligt benovede af med at kÃ¥re os som det bedste publikum de har haft pÃ¥ denne tur. 
I den næsten tomme sal kommer Brian og deres guitarist Nathan senere ud og gÃ¥r omkring. Jeg stopper Nathan og takker for koncerten. En hjerneblødning fÃ¥r mig til at glemme at benytte lejligheden til et hurtigt interview, men jeg fÃ¥r mig da en sludder om New York og nogle turisttips til min kommende efterÃ¥rstur derover og vist ogsÃ¥ lidt inviteret mig selv til at møde ham derovre...  






Madeline Follin
Brian Oblivion


Ingen kommentarer:

Send en kommentar